Varning för oseriös telefonförsäljning av elavtal

Fler kunder än någon gång tidigare hör nu av sig till Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå gällande oseriös telefonförsäljning av elavtal. Därför går man nu ut med en varning, samtidigt uppmanar Energiföretagen sina medlemsföretag att informera sin kunder om vad man ska vara uppmärksam på om man blir kontaktad.

På Konsumentverkets hemsida kan man läsa att telefonförsäljare ringer och ofta utger sig för att representera kundens nuvarande elhandlare. När säljaren presenterar ett erbjudande är det vanligt att viktig information om bindningstid eller uppsägningstid utelämnas och att priset marknadsförs som mycket mer fördelaktigt än det i verkligheten är.

Energimarknadsbyråns råd till den som blir uppringd

  • Avsluta samtalet direkt.
  • Svara inte på sms.
  • Ifrågasätt påståenden om samarbete med din nuvarande elhandlare eller elnätsföretag.
  • Kontrollera Energimarknadsbyråns klagomålslista för att se om aktuellt bolag finns där.

Välj ett schysst elavtal

Vi på Fyrfasen drivs av att skapa ärliga, trygga och långsiktiga relationer med våra kunder. Därför är vi certifierade inom Schysst Elhandel, en kvalitetssäkring som ska öka tryggheten för kunder i valet av elhandelsföretag och samtidigt mota bort oseriösa aktörer på marknaden.

Schysst elhandel är en certifiering av elhandelsföretag, som innebär att kunden ska kunna lita på att ett certifierat företag bedriver schyssta säljmetoder. Certifieringen är instiftad av branschföreningen Energiföretagen i Sverige.

För att certifieras inom Schysst Elhandel har vi på Fyrfasen avgett ett antal kundlöften och genomgått en noggrann revision för att visa att vi lever upp till dessa. Läs mer om våra kundlöften

scnysst elhandel

Att tänka på när du jämför elavtal

Är du på gång att teckna ett nytt elavtal eller är missnöjd med ditt avtal? Kika gärna i Energiföretagens guide med samlade frågor och svar som kan vara till stor hjälp på vägen.